Sunday, January 27, 2008

نفســى


لا اعلم من اين ابدا
ولكنى اعلم اننى اريد البدأ من جديد
فلقد قررت الهروب من نفسى
جلست وحيدة فى لحظة تأمل
وجدتنى اكتشف اشياء عديدة فى نفسى
جعلتنى اكرهها
ليس لانها سيئة لدرجة كافية
و لكنها كافية لان تجعل اناس كثيرون يسيئوا فهم نفسى
فسوف انفرد بنفسى قليلا
سوف اتكلم معاها
لعلها تعيد النظر فى نفسى
واتحدث معها عن ما فعلت طيله سنين عمرى
ليس لاننى اريد البكاء
و لكنى اريد التعلم من اخطاء نفسى
ولا اجعل الناس تسىء ثانية فهم ما فى نفسى
فلقد قررت التمرد
و قررت التحرر
من براثن هذة القيود التى تطبق على عنقى
قررت ان ابدا حياه جديدة
لا اكترث لاحد الا نفسى
فلقد اصابنى الملل و الضجر من الاكتراث بالاناس الاخرون
و الابتعاد عن نفسى
فضعفت نفسى
وحزنت نفسى
اصبحت اعشق العطاء و التضحية من اجلهم
و نسيت نفسى
و عندما اردت شىء لنفسى
لاح الناس بوجههم عنى
و ظللت وحيدة مع نفسى
فانا اريد التحرر من قيود صنعتها انا بنفسى

15 comments:

محمد عبد الغفار said...

كله دلوقتى بيقول يلى نفسى

Unknown said...

ايوه كده
كنت بستنى الكلام ده من زمان
هو ده الصح
برافو عليكي
اوعي تفضّلي حد على نفسك.. عيشي حياتك حرة
تحياتي

Rania Lelah said...

محمد عبد الغفار
بس انا مش هقول يلا نفسى
دى هتبقى انانية
انا عايزة انى ابص لنفسى شوية
و احبها و اقدرها
تحياتى

عمار جرار
انا مش مقيدة بسلاسل الموضوع انى
بحب الناس و نفسى احب نفسى قد ما بحبهم
بس
تحياتى

rommantic said...

اقسم لكى ان دموعى ارادت التحرر من عينى عندما قرأت ما كتبتيه لاننى احسست انكى تصفينى ولكن الحل ايكون حقا الهجر
سلام

Rania Lelah said...

رومانتيك
اسعدنى مرورك على مدونتى
و اسعدنى اكثر اننى استطعت وصف جزءمن مما تشعر به
و اكثر ما اسعدنى
اننى لست الوحيدة التى اشعر بذلك
تحياتى لك

روح شرقيه said...

تعرفى يا رانيا لما مريت على المدونه بتاعتك حسيت انك يتدينى مرايه بشوف نفسى فيها
بس شايفه صوره انا مكنتش عاوزه اشوفها عارفه ليه لانى عملت زى ما انتى بتفكرى تعملى هربت وفكرت فنفسى وفى اللى انا عاوزاه اعمله
اه ما دوستش على اى قيم ولا مبادئ بس اول فرصه جاتلى للهروب مسكت فيها بدون ما ارجع لاى حد وفاجئت الناس باللى انا قررته قبل هروبى بايام قليله علشان ما اسمعش اى شئ ولا اواجه اى اعتراض وعارفه النتيجه ايه
انى ضعت وغمضت عينى اول ما قريت مدونتك
اوعى يا رانيا تهربى او تفكرى فى نفسك ةتبطلى عطاء
لان سر السعاده فى العطاء بدون ما تستنى
رد
صدقينى
وجودك فى عطائك
لانك مش هتلاقى بعد هروبك اصحاب غير سيجاره وفنجان قهوه وسمكه بتهرب كل ما اقرب منها علشن تسمعنى
خلى بالك من نفسك
وطمنينى عليكى
بجد سعيده جدا بمعرفتك

Anonymous said...

هو عندى سؤال لو كان الكاتب اسمة اي حاجه غير رانيا عمر مثلا كونا هنلاقى كل الاستحسان والاطراء اللي شايفينه وكمان ليه كل الناس بتنظر للمواضيع من زاوية واحدة مع العلم ان لكل علاقه طرافين ولكى يكون المرور الكرام منصفين فى حكمهم لابد الرؤية الزويتين كل الناس ترى انفسهم دائما على حق حتى عند اغتصاب الحقوق وسلب المشاعر وابتزازها

Rania Lelah said...

روح شرقية
اشكرك على مرورك و اشكرك على اطرائك و اعتقد عزيزتى اننا كلنا عندما نختلس فرصة للتحدث مع انفسناو نقوم بحسابها
ناخذ بعض القرارت و لكن عزيزتى هل دائما نقوم بتنفيذها؟!!!!
اتحدث عن نفسى
و اعترف
فى كثير من الاوقات
لم استطيع
انا ايضا سعيدة بمعرفتك روح شرقية
و اسجل اعجابى بمدونتك الاكثر من رائعة

تحياتى

Rania Lelah said...

عابر سبيل
سيدى اعتقد انك استفسرت عن سؤالين
ليس واحدا
و لسوف اجيبك
اولا
ليس لاننى رانيا فالمرور الكرام يعيطونى كل هذا الاطراء و الاستحسان على حد قولك
و ان كنت تريد سيدى التاكد من ذلك فربما اعطيك بعض المدونات و التى اصحابها ليسوا رانياو ليسوا حتى فتيات
و لسوف تعرف اننى ربما لست بمثل موهبتهم او كلماتهم الرائعة بل و الاكثر من رائعةو احساسهم المدهش و صدق مشاعرهم
ليس الامر عنصريا يا سيدى
و اعتقد ان التعليق ليس مديح دائما

اما سؤالك الثانى
بالنسبة لحكم المرور الكرام
و انه لابد من ان ينصف الطرف (الكاتب)
فلان مشاعر(الكاتب) مؤكد انها صادقة وطبيعية و ليست متكلفة على الاطلاق
لذلك فانها تصل الى القلب و العقل فى آن واحد
اعتقد ان اى شخص يمكن له ان يشعر بصدق الكلمات او انها مغالاه او انها حتى كاذبة

اسعدنى مرورك و تعليقك
تحياتى

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
رانيا بجد كلامك لمسنى اوى اوى اوى يمكن لانى حسيت نفسي فيه
فاكرة لما جيتى علقتى عنديلى انك حاسة وقولتيلى انك حاسة الكلام عشان انت بتمرى بنفس الموقف .. دلوقتى عرفت انتى تقصدى ايه

بس خالى بالك انا مش عايزة احبطك والله بس لحظة البحث عن الذات والنفس دى بتكون عرضيه والتحرر من القيود والتمرد عليها برده بيكون لحظة بتنتفضى فيها بس مع اقرب فرصة بترجعى للقيود تانى .. انا عن نفسي بعمل كده يممكن عشان حسيت بالالفة مع القيود ويمكن عشان استسغت الحزن وبقى عادى بالنسبة ل انى احزن واهمل نفسي


انا اسفة جدا انى كانت كلماتى مفيهاش اشراق .. ومفيهاش امل .. بس انا بتكلم عن نفسي وربنا يحميكى شر الوقوع تحت سيطرة نفسك زى ما بيحصل معايا

تحياتى

Rania Lelah said...

ربنا يحمينى و يحميكى يا جميله
بجد مش متخيله يا حدوته انا سعيدة بكلامك قد ايه
مش علشان محبط
:))
بس علشان صادق
بس يا جميله يا ريت تفضلى تحاولى لحد ما تتخلصى خالص
المرة دى هنرجع المرة الجاية هننجح
باذن ربنا
تحياتى

مثليه said...

أول زيارة لمدونتك

لا تندمي على ما تفعلي من أجل الأخرين فهذا سيثقلك بأشياء أثمن مما قدمتي
لا تيأسي ولا تتغيري و لا تنتظري المقابل

تحياتي

Rania Lelah said...

مثليه تبحث عن ذاتها
شرفنى مرورك
و اخجلتنى كلماتك
فربما عزيزتى انتظر المقابل
بل ليس مقابل لما فعلته و اعطتيه
و لكننى اريد ان اشعر بان ما فعلته لم يضع هباء
مجرد شعور
تحياتى

Anonymous said...

فرعون زمانه
بداية احب اهنيك علي الأحساسى الجميل دة بجد الصفحة اللى فاتت لسه حصدع دماغك فيها انا لسه بستكشف مدونتك طبعا وأقرأ ما فيها لأنى سهران بدون شغل والمدام والأولاد نايمين فرصة بقى الواحد يقرأ وبما ان الكتب غالية اليومين دول وبكرة الجمعة كل اسبوع وانت طيبة مدونتك وقعت في ايدى حظك أحدى المعلقات بتقول أبقى طمنين عليك تقريبا الأخت روح شرقية طبعا أنا لا انتقدها لكن ما قرأته كده بيقول أن سيادتك نفذتي قرارت التحرر بدليل الصفحة بتاعة مشاعر القلب اللى بتقولى فيها خلاص انتهين من حياتى والكلام الجامد ده خيا غالبا نفذت قرار القتل والله انا كنت حاسس انك عملتيها في نفسك والناس اللى معاك من أول صفحة بس قلت استنى يا عم لما نقرأ ونشوف الأنسانة الرقيقة دى عملت أيه في نفسها والعالم اللى بيحبوها أعجبنى طبعا وضوحوك في كل خواطرك وتحملك لمسئولية فعلك وعدم ألقاء اللوم علي الطرف الأخر بس فيه أماكن يا أستاذة حضرتك تلجأئى لعمليات الأسقاط العقلي وتلقى اللوم علي اخينا اللى انت قتلتيه وبتقولي له انه عمره ما كان عطوف او حنون معاك ده مش صحيح باقى الكلام بيقول ان سيادتك كنت سعيدة جدا ما فيش انسان بيبقى سعيد بالكامل ويندم علي مثل هذه السعاده كفيض من قبس حبه هو وحده ولا انا مش بتكلم صح رأى سيادتك أيه ؟!

Rania Lelah said...

فرعون زمانه

مش لو كانت سعاده حقيقه و مكنتش وهم البطله متوهماه
مش لو كانت السعاده متبادله مكنتش من طرف واحد بس
غافل عن الحقيقه

محدش بيختار الى بيحبه
و بيتقبله بكل عيوبه قبل مميزاته


تحياتى للمدام و الاولاد